‌شركت‌ها خصوصي شده اند اما هيئت مديره را وزير صنايع تعيين مي‌كند!

یزدفردا "عضو كميسيون صنايع مجلس با اعلام اينكه حضور شبه‌دولتي‌ها در شركت‌هاي مشمول واگذاري مغاير قانون اصل 44 است و مجلس آن را پيگيري مي‌كند گفت: صنايع كشور حرفي براي گفتن با شبه‌دولتي‌ها نداشته و نخواهند داشت.

عزت‌الله اكبري در گفتگو با فارس، اظهار داشت: حضور شبه‌دولتي‌ها در جريان واگذاري‌ شركت‌ها و مديريت بنگاه‌هاي واگذار شده مغاير با سياست‌هاي رهبري و اصل 44 است؛ چرا كه مقام معظم رهبري اين اصل را تفسير كردند و براساس آن، قانون سياست‌هاي اصل 44 تدوين شده يعني اينكه بخش خصوصي وارد اقتصاد، توليد و توزيع شود. در عوض دولت هم فقط هدايت، حمايت و نظارت كند.
وي ادامه داد: روح اين قانون اين است كه بخش خصوصي يعني همان مردم وارد صحنه شوند. تجربه هم نشان داده در مقطعي كه مردم وارد شده‌اند برنده‌ايم. از طرف ديگر اصل 44 فقط واگذاري نيست بلكه چگونگي تقويت بخش خصوصي در مناسبات اقتصادي است.
نماينده قائمشهر با بيان اينكه در جريان واگذاري‌ها، شبه‌دولتي‌ها به جاي بخش خصوصي ورود پيدا كرده‌اند تأكيد كرد: شبه‌دولتي‌ها نبايد دخالت كنند بلكه بخش خصوصي در يك فضاي رقابتي هدايت، حمايت و نظارت شود.
به گفته وي، صنايع فعال در كشور به مهندسي نياز دارند تا با شناخت آسيب‌ها و نقاط ضعف، مشخص شود چرا اين بخش در غالب موارد بي‌انگيزه و بي‌ميل است؟
وي تأكيد كرد: دخالت دولت و شبه دولتي‌ها در شركت‌هايي مانند ايران خودرو و سايپا آن‌چنان است كه با مالكيت 40 درصدي، مديران و اعضاي هيئت مديره توسط وزير صنايع انتخاب مي‌شوند و كل عزل و نصب‌ها توسط وي صورت مي‌گيرد. اين گونه جريانات يعني چه؟
اگر هدف اقتصاد و توليد خودرو، رقابت با ديگر كشورهاست كه اين‌گونه مديريت نتيجه‌اي ندارد . اما اگر هدف استفاده از نيروهاي بيكار در سيستم است موضوع ديگري است كه قابل فهم نيست.
اين نماينده مجلس تأكيد كرد: اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند و شبه دولتي ها و دولت در مديريت شركت‌ها دخالت كنند با ورود به سازمان تجارت جهاني و تعيين تعرفه واردات، مشكلات عديده‌اي بروز خواهد كرد و شبه‌دولتي‌ها با تفكري كه دارند نخواهند توانست وارد عرصه رقابت جهاني شوند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا